Pierwszy w Polsce ośrodek rehabilitacji stosujący metodę tlenoterapii hiperbarycznej wspomagającej leczenie schorzeń neurochirurgicznych, ortopedycznych, neurologicznych.

Na czym polega

tlenoterapia w komorze hiperbarycznej?

Tlenoterapia (HBOT)

polega na zwiększeniu w specjalnej komorze hiperbarycznej ciśnienia, a tym samym natlenienie organizmu pacjenta.
W normalnych warunkach w 1l surowicy krwi rozpuszczonych jest 3 ml tlenu. Oddychanie 100-procentowym tlenem w warunkach hiperbarycznych prowadzi do wzrostu ilości tlenu aż do ok. 50 ml/l..

Tlen w komorze hiperbarycznej

przenika nie tylko do krwinek czerwonych pacjenta – jego stężenie zwiększa się też w układzie limfatycznym, płynie mózgowo-rdzeniowym oraz osoczu. W efekcie ciało pacjenta w krótkim czasie i bez wysiłku odnosi korzyści, których nie można osiągnąć żadną inną terapią.

Ciśnienie wyższe niż atmosferyczne

sprawia, że tlen przenika przez tkanki i pozbawia go barier fizjologicznych. Innymi słowy: tlen przenika tam, gdzie na co dzień nie ma szansy się przedostać i trafia np. do obszarów źle ukrwionych. Mogą to być miejsca po ciężkich kontuzjach, przeszczepach, poparzeniach, zakażeniach tkanek miękkich lub trudno gojące się rany..

Zabieg jest bezbolesny

Polega na wdychaniu tlenu w warunkach zwiększonego ciśnienia atmosferycznego. W czasie zabiegu w komorze dodatkowo odtruwamy organizm zmniejszając ilość toksyn w naszym ciele, efektywnie stymulujemy go do szybszej regeneracji i neutralizujemy wszelkie stany zapalne.

Regularne zabiegi sprawiają również, że nasze ciało odzyskuje zdrowie, naturalne piękno i kondycję.

Zabieg jest przyjemny i odprężający, wewnątrz komory można czytać książki i prasę czy słuchać muzyki.

komora okladka

Jak

wygląda zabieg?

Zabieg odbywa się w specjalnie skonstruowanej komorze hiperbarycznej pod okiem wykwalifikowanego pracownika.

Zabiegi przeprowadzane w Klinice Rehabilitacji trwają około 45- 60 minut i odbywają się raz dziennie. Zalecana seria zabiegów to minimum 5 sesji. Ilość zalecanych zabiegów uzależniona jest od zaleceń lekarskich, choroby i chorób współistniejących oraz od ogólnej kondycji chorego.

Przed wejściem do komory hiperbarycznej pacjenci otrzymują specjalne maski tlenowe. Przez cały czas zabiegu pacjencji są monitorowani przez personel ośrodka.

W czym pomaga

tlenoterapia hiperbaryczna?

MIGRENA, DEPRESJA

Podczas zabiegu w komorze hiperbarycznej poprawia się przepływ krwi w mózgu i następuje dotlenienie tkanki mózgowej oraz odkurczenie naczyń krwionośnych. Efekt działania terapii można więc zaobserwować już po kilkunastu minutach leczenia – co ważne ma on trwałe rezultaty. O zaskakująco dobrych rezultatach można również mówić w przypadku leczenia depresji (szczególnie depresji oddechowej) – dotlenienie tkanek, podniesienie prężności tlenu we krwi podczas zabiegu powodują poprawę nastroju.

UDAR MÓZGU

Zabiegi tlenoterapii hiperbarycznej pomagają w odzyskiwaniu funkcji neurologicznych u pacjentów po przebytym udarze mózgu. Dzięki regularnym sesjom poprawia się metabolizm komórkowy i mikrokrążenie. Ponadto zwiększona podaż tlenu stymuluje angiogenezę i neurogenezę, redukując przy tym stany zapalne i pobudzając do życia uśpione rejony i komórki mózgu.
W wyniku regularnych sesji następuje poprawa funkcji nerwowych i psychicznych oraz motorki i koordynacji

REUMATYZM

Tlen podawany w komorach hiperbarycznych m.in. zmniejsza markery stanu zapalnego, redukuje ból i wspomaga regenerację.
W Stanach Zjednoczonych tlenoterapia jest dziś standardem w leczeniu wielu schorzeń reumatoidalnych czy zapaleń kości. Co ważne – regularne sesje w komorze hiperbarycznej często mogą powstrzymać postęp choroby reumatycznej nawet w zaawansowanym stadium choroby.

POMOCNICZO DLA SPORTOWCÓW

Tlenoterapia hiperbaryczna w medycynie sportowej nazywana jest często legalnym dopingiem – z jej zalet korzystają zarówno zawodowi sportowcy, jak również osoby uprawiające sport na mniej wyczynowym poziomie. Terapia HBOT gwarantuje szybszą regenerację po obciążającym treningu, redukuje deficyt tlenowy powstający po dużym wysiłku, zaś lekarze i fizjoterapeuci doceniają ją głównie dlatego, że regularne zabiegi pozwalają szybciej wrócić do gry po kontuzji.

BORELIOZA

Tlenoterapia hiperbaryczna redukuje stany zapalne i już na początku terapii może złagodzić lub eliminować niektóre z objawów przewlekłej infekcji. Dodatkowo regularne sesje HBOT wspierają organizm podczas długotrwałej antybiotykoterapii. Tlen to silny środek bakteriobójczy, zaś Borrelia burgdorferi (bakterie wywołujące boreliozę) umierającą w obfitej ilości tlenu. Co ważne: tlenoterapia jest skuteczna wobec baterii beztlenowych, które wywołują wiele infekcji zagrażających życiu.

POBRZĘKI, INIEKCJE, URAZY

Podczas zabiegów tlenoterapii aż ośmiokrotnie wzrasta poziom komórek macierzystych we krwi – dzięki temu naturalna regeneracja przebiega znacznie szybciej.
W przypadku obrzęków często dochodzi do odcięcia dopływu tlenu do tkanek, co może prowadzić do zakażenia i dalszych powikłań. Komora hiperbaryczna działa stymulująco na fibroblasty, a więc sprzyja regeneracji nabłonka – tlen dostarczony do organizmu podczas tlenoterapii dociera do uszkodzonych obszarów ciała i przyspiesza ich gojenie.

SPOWOLNIENIE PROCESÓW STARZENIA

Co prawda komora hiperbaryczna to nie wehikuł czasu, ale z pewnością pozwala wrócić do dobrej formy sprzed lat, zapobiegać przedwczesnym objawom starzenia i przywrócić promienny wygląd. Wszystko dlatego, że tlenoterapia bardzo skutecznie usuwa toksyny z organizmu, wspiera pracę układu immunologicznego, poprawia jakość snu i usprawnia procesy poznawcze (czyli pozytywnie wpływa na pamięć, percepcję, koncentrację).

REGENERACJA PO ZABIEGACH CHIRURGICZNYCH

Tlenoterapia hiperbaryczna sprawia, że znacząco wzrasta liczba komórek macierzystych, które odpowiedzialne są za procesy gojenia.
Regularne sesje HBOT sprawiają, że składniki odżywcze lepiej dostają się do wszystkich tkanek, a ponadto redukują obrzęki, zapalenia i usprawniają przepływ krwi do uszkodzonych tkanek. Dzięki temu regeneracja po zabiegach i operacjach przebiega znacznie szybciej.

AUTYZM

Zabieg w komorze hiperbarycznej poprawia koncentrację i zdolności poznawcze, polepsza kontakt wzrokowy, obniża poziom stresu, poprawia jakość snu i dotlenienie tkanek.

CHOROBY SKÓRY

Łuszczyca, rumień, pokrzywka, AZS, trądzik, wysypki i wiele innych – Tlenoterapia Hiperbaryczna nie tylko przyspiesza gojenie się ran skórnych, ale także zmniejsza stan zapalny.

POPRAWIENIE KONDYCJI SKÓRY

Zabiegi tlenoterapii hiperbarycznej od dawna wykorzystywane są lub zalecane w klinikach odnowy oraz SPA.

TRUDNO GOJĄCE SIĘ RANY

Tlenoterapia wraz z równolegle prowadzonym leczeniem chirurgicznym oraz antybiotykoterapią znacząco zwiększa efektywność gojenia się ran.

Jak

przygotować się do zabiegu?

Terapia hiperbaryczna jest nieinwazyjną i skuteczną metodą leczenia wielu dolegliwości –  nie wymaga wielu przygotowań.

• Przed zabiegiem zaleca się spożyć lekki posiłek (najlepiej na 2-3 godziny przed zabiegiem).
  • W dniu zabiegu nie należy spożywać alkoholu, zaleca się również ograniczenie spożycia  napojów gazowanych. Sugeruje się też, aby osoby palące wstrzymały się z paleniem minimum 3-4 godziny przed rozpoczęciem sesji.
  • Tuż przed samym rozpoczęciem zabiegu pacjent korzysta z toalety, zdejmuje zegarek i biżuterię oraz przebiera się w bawełniany strój.

przeciwskazania

Tlenoterapia stosowana właściwie i pod nadzorem wykwalifikowanej kadry – jest procesem bardzo ubogim w ryzyko powikłań. Istnieje jednak kilka przeciwwskazań do zabiegu, o których warto pamiętać

• nieleczona odma;
  • ostre schorzenia uszu;
  • padaczka;
  • stosowanie niektórych leków, głównie cytostatyków (Doksorubicyna, Bleomycyna, Cisplatinum); inne leki: Mafenide acetale;
  • ciąża;
  • zapalenie nerwu wzrokowego;
  • rozrusznik serca;
  • choroby płuc (np. rozedma) z retencją dwutlenku węgla;
  • stany gorączkowe;
  • infekcje wirusowe;